Beter luisteren voor betere content?

16 January 2017
Martial

Business shaking hand with a client in office

Misschien volstaat het om de oren te spitsen en de klant (opnieuw) het woord te geven om authentiekere en relevantere content te produceren. Deze vier methodes helpen u daarbij.

> Gebruik de telefoon en ga op pad

De technologie heeft het in onze wereld voor het zeggen en de verleiding is groot om alleen maar te communiceren via sms-berichtjes, e-mail of sociale media. Toch is een gesprek met uw klanten nog altijd de basis voor uw marketing. Zo’n discussie stelt u in staat om uw context beter af te bakenen en op die manier sterkere en meer doelgerichte content te produceren. Een idee dat hierbij aansluit: trek de deur van uw kantoor achter u dicht en neem een duik in de wereld van uw klant. U begrijpt dan beter de essentie van zijn sector en zijn producten of diensten.

> Sta open voor feedback van klanten

Veel bedrijven installeren een callcenter waar klanten zowel producten kunnen bestellen als hulp inroepen. De gesprekken worden vaak opgenomen om werknemers te trainen. In dergelijke opnames geven de klanten waardevolle informatie prijs over wat ze vinden van de producten en diensten van een bedrijf. Om een compleet beeld te krijgen mag u niet aarzelen om door te vragen bij mensen die de producten afwijzen. Waar het om gaat, is dat u begrijpt waarom ze dat doen. Of nog beter: probeer dergelijke informatie over een concurrent vast te krijgen. Ga beslist ook naar evenementen waar u uw klanten (of de klanten van uw klanten) tegen het lijf loopt: beurzen, muziekfestivals, allerlei bijeenkomsten. Deze informatie is essentieel om uw content nieuw leven in te blazen.

> Vraag uw klanten om samen met u content te creëren

Uw klanten zijn uw beste ambassadeurs. Geef ze de kans om mee te doen met een “testprogramma”, waarmee u twee vliegen in één klap slaat: u hoort de mening van praktijkexperts en u vergroot uw visibility via de sociale media. Als uw bedrijf bijvoorbeeld sportaccessoires maakt, deelt u deze uit aan een kleine doelgroep en vraagt u feedback (liefst onderbouwd met foto’s of video’s). De informatie die hieruit voortvloeit, is niet alleen nuttig om uw producten te verbeteren, maar ook om relevantere content te creëren. U doet dat eventueel samen met de consumenten.

> Meer openheid vergroot uw geloofwaardigheid

Veel bedrijven hebben er een gewoonte van gemaakt om witboeken op te stellen of webinars te organiseren om zo hun medewerkers naar voren te schuiven en meer bekendheid te geven als erkende experts. Maar dat kan nog beter. Aarzel bijvoorbeeld niet om een goede verstandhouding uit te bouwen met externe experts. Door ze met uw organisatie te associëren, vergroot u uw eigen geloofwaardigheid en staan zij zelf ook sterker. Als u openstaat voor externe samenwerking, laadt u minder snel de verdenking op u dat het alleen maar om een marketingstunt gaat.

Verdiep u verder in dit onderwerp met het dossier “Go Beyond Analytics to Give Customers the Content They Crave” (Overstijg de analytics en geef uw klanten de content die ze vragen) op de website contentmarketinginstitute.com.

Tags: Content, luisteren,