Contentzoekers bij de hand nemen

26 April 2017
Martial

Native Advertising zit in de lift … net als Content Discovery, aansporingen om content te ontdekken die verschijnen op vertrouwde sites en die aansluiten bij de interesses van de bezoekers van die sites.

Zoals de term Content Discovery al laat vermoeden, is het de kunst om surfers nieuwe content te laten ontdekken. Onder online artikels verschijnen links die de websitebezoeker verleiden om naar andere artikels en andere sites door te klikken. Het proces kan eindeloos herhaald worden, zolang u erin slaagt om de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen.

Tot voor kort stond Content Discovery in een slecht daglicht, wegens de erbarmelijke kwaliteit van de aangeboden content … of de erbarmelijke kwaliteit van de websites waarop die content stond. Maar platforms als Taboola en Outbrain stellen tegenwoordig hoge kwaliteitseisen aan de content én aan de websites waarop die verspreid wordt. Het is de bedoeling om regelmatig content aan te bieden die de surfers echt interesseert.

Content creëren is één zaak, maar verwaarloos de verspreiding niet
De content die u aanmaakt, mag nog zo goed zijn, als niemand er weet van heeft of ernaar op zoek gaat, zijn uw inspanningen verloren moeite. In combinatie met native advertising heeft content veel te winnen bij Content Discovery. Hiermee bereikt u immers geïnteresseerde doelgroepen en geeft u de traffic een flinke boost, ongeacht het platform (smartphone, tablet, desktop) dat de surfer gebruikt. Dit klinkt allemaal eenvoudig, maar in werkelijkheid steunt deze verspreidingsmethode op een complexe technologie en grootschalige partnerships. Taboola geeft zich trots uit voor “het grootste content discovery platform ter wereld”, terwijl Outbrain niet minder dan 500 miljoen unieke gebruikers zou bereiken en 200 miljard aanbevelingen naar content doet … per maand!

Nauwgezette targeting
De mogelijkheid om een steeds nauwkeurigere targeting en retargeting uit te voeren is één van de grote pluspunten van Content Discovery. Zo heeft Outbrain een model ontwikkeld om de interessesferen van surfers te identificeren. Voor elke gebruiker creëert het een uniek profiel om te bepalen of Jan of An vooral wild is van poëzie, voetbal, reizen of jagen. Deze identificatie maakt het mogelijk om iemand die belangstelling heeft voor een bepaald thema de meest geschikte content op het juiste moment ter beschikking te stellen. Dit kan de click rate alleen maar doen stijgen, terwijl de content die u aanbiedt steeds intenser wordt gelezen door uw doelgroep.