Luisteren naar de influencers

3 June 2016
Martial

601384

Influencers hebben de macht om content viraal te doen gaan. Om die goudmijn aan te boren doen de grote merken steeds meer aan “Social Media Listening”. En daarmee voegen ze meteen een nieuwe pijler toe aan hun contentstrategie.

 

Het Journal du Net omschrijft influencers als mensen die actief zijn op het web en de macht hebben om content viraal te doen gaan. Door te analyseren welke woorden zij gebruiken, zou het echt mogelijk zijn om een contentstrategie te optimaliseren. Luisteren naar deze nieuwe autoriteit op het web is dus essentieel om de contentproductie efficiënt in de juiste richting te sturen.

De Directeur Europe E-commerce & Digital L’Oréal Luxe, Laurent Laforest, verklaart op de Blog du Modérateur dat influencers deel uitmaken van de contactpunten tussen consumenten en merk. Hij meent dat deze nieuwe beslissingnemers door de fusie van video en mobiel internetgebruik enorm aan invloed hebben gewonnen, onder andere op platformen zoals YouTube en Instagram. Het zou momenteel een grote fout zijn om influencers over het hoofd te zien in een marketingstrategie.

Social Media Listening toepassen

Bij de grote merken worden steeds meer instrumenten voor Social Media Listening in stelling gebracht.

Command Center, Social Rooms, Social Hub, … Al deze “kamers” waarin de merken luisteren, de vinger aan de pols houden en conversaties aangaan op de sociale media zijn in de praktijk geconnecteerde ruimtes met grote schermen waarop in real time de conversaties en sociale gegevens in verband met het merk worden weergegeven. Allerlei disciplines, zoals community management, social media management, webcare, copywriting en data-analyse zitten hier op één plaats samen.

Met deze nieuwe middelen om te luisteren, te analyseren en conversaties aan te gaan op sociale media beschikken de merken tegenwoordig over efficiënte tools om de verwachtingen van hun doelgroepen haarfijn aan te voelen, de evolutie ervan op de voet te volgen en content aan te maken die de doelgroepen boeiend vinden.