De voordelen van contentmarketing voor uw bedrijf

10 October 2017
Martial

Les bienfaits d’une stratégie de contenu pour votre sociétéAarzelt u nog om de stap naar contentmarketing te zetten? Het gaat in elk geval om meer dan artikels online publiceren. En de voordelen van contentmarketing voor uw bedrijf zijn niet te onderschatten: betere online bereikbaarheid, meer leads, hechtere klantenrelaties, …

Is contentmarketing voor u nog een vrij vaag begrip? Waarom zou u online content publiceren in plaats van reclame te maken? Bedenk in elk geval dat ook uw doelgroep wordt overspoeld met reclame via alle mogelijke kanalen (radio, tv, papier, online), steeds vaker een adblocker installeert, maar anderzijds op zoek is naar toegevoegde waarde en kwaliteit … en precies dat laatste vindt in content. Contentmarketing, dat duidelijk meer is dan wat lukraak online geplaatste artikels, biedt uw bedrijf veel voordelen.

Online vlot te vinden
Om informatie te zoeken gebruiken surfers uiteraard zoekmachines zoals Google. Zij stellen vragen als “Hoe kan je …”, “hoe vind je …”, “welke voordelen biedt …”. Zou het niet geweldig zijn als zij op uw website relevante content zouden aantreffen die hun vragen beantwoordt? Door content te publiceren leidt u uw (potentiële) klanten naar de exacte plek waar u ze hebben wil.

Leads oogsten
Contentmarketing is een efficiënt en snel middel om leads te creëren. Als u uw prospects naar de gewenste plek hebt geleid of als ze u online hebben gevonden, stelt u ze een call-to-action voor. Bied ze bijvoorbeeld een e-book aan over een onderwerp in verband met uw activiteiten en vraag in ruil hun e-mailadres. Die gegevens gebruikt u vervolgens bijvoorbeeld in een e-mailcampagne.

Klantenrelaties aangaan en versterken
Een push-aanpak kan tegenwoordig niet meer, ga dus in uw relaties met prospects en klanten voluit voor pull. Om uw doelgroep zover te krijgen dat hij een beroep op u doet, dient u vertrouwen uit te stralen. Door regelmatig relevante en kwaliteitsvolle content te publiceren, toont u wat u in huis hebt, zonder meteen tot een aankoop te dwingen. Op die manier creëert u het imago van een specialist, een opinieleider, iemand die met gezag over de onderwerpen spreekt die uw doelgroep interesseren. Als zij later de diensten die u levert nodig hebben, dan zullen zij aan u denken.

Leads omzetten in verkoop
Ten slotte komt het er natuurlijk op aan om leads te converteren en tot een verkoop te komen. Om resultaten te boeken, zijn een efficiënte contentstrategie, geduld en inspanningen noodzakelijk. Contentmarketing vraagt een strategische aanpak en volgehouden inspanningen gedurende een bepaalde periode. Scoren met content en een imago opbouwen lukt niet op twee weken, maar is een werk van lange adem. De beloning is aanzienlijk, want content blijft ook lang doorwerken, in tegenstelling tot snel geconsumeerde en even snel vergeten reclame.