Factchecking om content te controleren en geloofwaardig te maken

11 May 2017
Martial

Fact_checkingKomt het door tijd- of geldgebrek? Sommige feiten in artikels of advertenties zijn duidelijk fout of slordig bij elkaar gesprokkeld. En dat is niet zonder gevaar, want foute informatie tast uw geloofwaardigheid aan. Vandaar het belang van factchecking: controleer uw feiten.

Dat u de grammatica en spelling van uw teksten verifieert, spreekt vanzelf, hoewel ook dat niet altijd gebeurt. Maar hoe ver gaat u om te controleren of de feiten en informatie in uw content waarachtig en correct zijn?

Een redacteur die tegen een strakke deadline aankijkt, neemt het soms niet zo nauw met bepaalde feiten. “Volgens een studie zou 40% van de bedrijfsleiders …” is veel te vaag. Welke studie? Waar komt het getal vandaan? Uit welke bron? Gaat het om een primaire bron? Er zijn verscheidene redenen om informatie altijd grondig te checken.

Eén enkele fout kan de hele opzet van uw campagne onderuithalen en zelfs uw reputatie en geloofwaardigheid aantasten. Vóór ze iets publiceren, gebruiken contentmarketeers daarom beter deze checklist om na te gaan of hun informatie geloofwaardig en nauwkeurig is.

1. Namen, datums, plaatsen, getallen, …
De spelling en grammatica controleren is een basisvoorwaarde voor elke content. Er is niets ergers dan uw prospect beledigen door zijn familienaam fout te schrijven. Verifieer bovendien of alle gegevens die u deelt correct zijn. Bent u wel honderd percent zeker van de datum, de plek, het adres, de reisweg, het contactnummer, de link voor een inschrijving? Test het hele proces zelf en ga na of de dingen die u vraagt en aanbiedt ook mogelijk zijn.

2. Bronnen
In een bepaalde publicatie hebt u een artikel gezien dat een studie ontleedt en bespreekt. Beperk u niet tot die publicatie, maar zoek de bron zelf op. Gaat het om dezelfde cijfers? Is de bron geloofwaardig? Bestaat ze wel echt? Als u ook maar de minste twijfel koestert, gebruikt u ze beter niet.

3. Statistieken en cijfers
Hetzelfde geldt voor de cijfers en statistieken die u in een artikel over een studie hebt gevonden. Zoek de bron zelf op en analyseer de resultaten, want sommige artikels aarzelen niet om de statistieken een beetje geweld aan te doen, als ze maar bewijzen dat hun product of oplossing nuttig is. Alleen als u de berekeningen zelf uitvoert, weet u het zeker.

4. Citaten
Voltaire zei ooit: Ook al ben ik het niet eens met wat jij zegt, ik zal altijd jouw recht om het te zeggen verdedigen”. Alleen heeft hij deze zin nooit geschreven! Ook voor citaten geldt: ga terug naar de bron. Een citaat moet ook altijd helemaal worden overgenomen en mag niet uit zijn context worden gehaald.

5. Een debat op gang brengen?
Gaat uw publicatie in tegen feiten die iedereen al sinds lang voor waarheid aanneemt? Stel u dan de vraag hoe zeker u van uw zaak bent. Over welke bewijzen, studies en bronnen (primaire natuurlijk) beschikt u? Zelfs als u te weinig tijd of budget hebt, maakt u uw content geloofwaardiger als u alles controleert. U maakt minder kans om fouten te maken die de doelstellingen van uw campagne op losse schroeven kunnen zetten.

Tags: Factchecking,