Instagram, het nieuwe eldorado voor luxeproducten?

1 September 2015
Martial

InstagramNu het visual web een “buy”-knop toevoegt aan apps, zou het doodjammer zijn als de luxemerken geen gebruik zouden maken van de prachtige commerciële mogelijkheden van Instagram. Zo wordt elke foto een … verkoopkans!

Linkfluence is gespecialiseerd in de analyse van online conversaties. In een recente studie onderzocht het conversaties over luxeproducten op Instagram. Wat moeten we van dit onderzoek onthouden? Dat er elke maand 2,6 miljoen beelden over luxe gepost worden en dat dit publiek alleen de foodies (4 miljoen) moet laten voorgaan en ruim hoger scoort dan de voetbalfans (1 miljoen). Instagram is op dit domein voortaan invloedrijker dan gespecialiseerde bloggers en de media.

Maar over welke luxe hebben we het? Juwelen en horloges nemen het leeuwendeel voor hun rekening (44%), vóór schoenen (36%), lederwaren (15%) en kleren (5%). De meest geposte merken zijn Chanel, Vuitton, Dior, Prada, Hermès en Gucci.

Moeten al deze foto’s dan steeds omgezet worden in links naar de webwinkels van de merken? Absoluut, meent Linkfluence! Vooral omdat het hun eigen beelden zijn die het vaakst de virale toer opgaan. Er zijn hiervoor drie goede redenen: profiteren van het effect van een gratis uitstalraam, het risico op ongecontroleerde verkoop en namaak wegnemen en het rendement van beroemdheden als uithangbord evalueren. Maar opgelet, schijn bedriegt: “Instagram is geen realistische weerspiegeling van de consumptie van luxegoederen. Mensen gebruiken het vooral als een middel om met hun aankopen te pronken, niet alleen bij hun vrienden, maar bij miljoenen surfers”, besluit Linkfluence.