Micromomenten bepalen het tempo van de contentmarketing

17 June 2016

De content die merken online zetten, moet tegenwoordig in kleine porties of “micromomenten” worden aangeboden, want zo nemen veel consumenten nu informatie op.

Twee jaar geleden kwam Google op de proppen met de theorie van de micromomenten, in een poging om te beschrijven hoe wij de media consumeren. Dat gebeurt heel gefragmenteerd, zo blijkt, met talrijke korte momenten waarop wij beschikbaar zijn om informatie te zoeken en te raadplegen of ons te ontspannen. Deze micromomenten doen zich de hele dag voor. Hoe moet een merk zijn contentaanbod wijzigen om op die nieuwe behoeften in te spelen? Staat of valt merkencontent voortaan met korte formaten met hoge impact, gemakkelijk te consumeren, te delen en van commentaar te voorzien?

Enkele seconden om te overtuigen

Onze gemiddelde capaciteit om aandacht aan iets te geven daalt van jaar tot jaar en bedraagt momenteel slechts 8 seconden! Merken houden maar beter rekening met die realiteit. In de praktijk komt dit neer op kortere content (bijv. 6 seconden op Vine; 1 tot 10 seconden op Snapchat) die al vanaf de eerste seconden moet overtuigen.

Hoe belangrijk deze trend wordt, bewijst het Snapchat-spookje. Het zette een absoluut record neer voor het aantal video’s dat per dag op een mobiele app wordt bekeken. Niet minder dan 10 miljard vluchtige “live” contentmomenten worden op die manier dagelijks geconsumeerd! Voor dit succes zijn diverse redenen denkbaar: full screen video, korte formaten met hoge impact, snel te laden en te verbruiken.

Inzetten op gemakkelijk te delen formaten

Vooral de Millennials (18- tot 35-jarigen) blijken verzot op korte zoek-, beslissings- en consumptiemomenten, verspreid over de hele dag. Om deze felbegeerde doelgroep te overtuigen dienen de merken in te zetten op korte formaten, gemakkelijk om te consumeren en te delen op sociale media. Denk aan de “thumbstoppers”, korte en dynamische video’s die wat weg hebben van stop-motion video’s en zeer in de smaak vallen bij de jonge consumenten.

Content in stukjes hakken en in een scenario gieten

Volgens een studie van 2013 zou de gemiddelde gebruiker zijn smartphone 150 keer per dag uithalen om zijn favoriete apps te raadplegen en content tot zich te nemen. Deze mobiele internetters voeren altijd dezelfde handelingen uit: 1. “scrollen”, 2. “klikken”, 3. “liken” en 4. opnieuw “scrollen”. Deze vier stappen nemen minder dan 4 seconden in beslag. Dergelijk consumentengedrag maakt het noodzakelijk om content in een scenario te gieten.

Merken moeten creatief genoeg zijn om nieuwe content aan te bieden die beantwoordt aan de verwachtingen van de consumenten, want zij “laven zich” voortaan mondjesmaat aan de media, maar wel de hele tijd.