Schrijven robots in de toekomst uw native advertising-campagne?

15 February 2017
Martial

Fotolia_98093789_SOnlangs schreef een robot op één seconde een artikel van 300 woorden voor een Chinese krant en de krant Le Monde heeft al eens robots gebruikt om automatisch artikels op te stellen. Worden journalisten en redacteurs binnenkort werkloos? En wie schrijft in de toekomst uw contentmarketing?

Als Stephen Hawking bang is dat artificiële intelligentie het einde van de mensheid zou kunnen betekenen, moeten copywriters en redacteurs dan vrezen voor hun baan? Wie schrijft binnenkort uw contentcampagnes? Een mens of een algoritme? Robots hebben zichzelf al tot kampioen gekroond in het schaken, het pokeren en het go-spel. Nu beginnen ze te leren schrijven. Zijn ze binnenkort in staat om marketingcampagnes uit te werken?

E-mailmarketing als voorbeeld
Laten we een e-mailcampagne als voorbeeld nemen. Terwijl een redacteur enkele onderwerpregels tegen elkaar afweegt, kan de computer honderden of zelfs duizenden combinaties berekenen om te testen. Ook het eigenlijke bericht is aanpasbaar en moduleerbaar. Door de e-mail te testen en te analyseren kan de computer de tekst verder verbeteren … tijdens de koffiepauze die de redacteur nodig heeft om zijn geest te laten rusten. De machine verzet dus het werk van tientallen of zelfs honderden redacteurs en zijn inspiratie is vrijwel onbeperkt. Zijn robots dan betere tekstschrijvers?

En de emoties dan, het “kwalitatieve” aspect?
Beschikken robots wel over de “emotie” en het inlevingsvermogen om de boodschap van uw campagne over te brengen, zoals een ervaren copywriter dat zou doen? En werken ze niet te veel volgens een strakke, vooraf bepaalde structuur? Maar bij het pokeren heeft een supermachine wel degelijk enkele jonge professionele spelers “gepluimd” door zich ronde per ronde aan te passen en bij te leren. En Le Monde heeft laten zien dat lezers geen enkel onderscheid maken tussen artikels die door mensen of door robots geschreven zijn. Maar de hamvraag luidt: wie heeft die artikels echt geschreven?

Want een robot mag nog zo goed zijn, hij wordt nog altijd door mensen geprogrammeerd en bestuurd. Een robot kan alleen maar nadenken, rekenen en schrijven zoals een mens het hem heeft geleerd. Misschien hanteren wij in de toekomst een nieuw gezegde: “achter elke grote machine staat een mens”. De mens schept de robot naar zijn gelijkenis en vertelt hem hoe hij moet werken. Machines mogen nog zo slim worden, het lukt ze niet om commentaren, opinies of menselijke gevoelens te uiten … voorlopig dan toch. En dat zal nog niet zo snel veranderen.

Kortom, redacteurs mogen op beide oren slapen. Het duurt nog wel even vóór robots echt hun plaats innemen en contentcampagnes beginnen te schrijven. Voorlopig zijn er nog altijd mensen nodig om ze in te fluisteren hoe ze iets moeten verwoorden. Blijft de vraag of we het wel zullen merken wanneer de robots het heft in handen nemen. Trouwens, wie heeft het artikel geschreven dat u net hebt gelezen? Een robot of iemand van vlees en bloed uit de Brand Content Corner?