Technologie en contentmarketing zijn onafscheidelijk

18 April 2017
Martial

Het lijkt vanzelfsprekend dat contentmarketing en technologie elkaar mooi aanvullen. Maar technologie is nog sterker verweven met de diverse fasen van een contentmarketingstrategie dan meestal wordt aangenomen.

Contentmarketing steunt op content, zoveel is duidelijk. Maar hoe zit het met de technologie? Die is eveneens fundamenteel voor elke contentmarketingstrategie, op elk niveau. Interessante content produceren is niet voldoende, want dat doen nog wel meer spelers. Uw content moet vooral ook zichtbaar zijn. U dient de juiste doelgroep op de juiste plek en het meest geschikte moment te bereiken. En zonder gebruikersgegevens lukt dat niet.

Gelukkig staan er ons veel technologieën en tools ter beschikking, voor monitoring en analytics, content creation, promotie en distributie … Ze bestaan voor elke fase van een marketingstrategie, zoals blijkt uit de uitstekende tabel van Scott Brinkler (ChiefMarTech), die er niet minder dan … 4.000 heeft verzameld.

Doelstellingen en doelgroep bepalen
Er zijn (nog) geen tools op de markt om automatisch doelstellingen vast te leggen, maar wel diverse technologieën voor collaborative beheer. Denk maar aan Slack, Evernote of Wunderlist. We kunnen trouwens niet genoeg herhalen hoe essentieel het afbakenen van doelstellingen en doelgroepen is. Facebook insights, Hubspot en Survey Monkey zetten u beslist in de goede richting.

Content bedenken en produceren
Robots nemen het werk van de redacteurs nog niet over, maar zelfs de beste copywriter kan niet zomaar goede content uit zijn duim zuigen. Thema’s die uw doelgroepen beroeren, vindt u alleen door zorgvuldige monitoring van uw sector. Technologieën als Storify of List.ly kunnen u daarbij helpen. Het eenvoudige en toch efficiënte (en gratis) programma Hemingway Editor is dan weer handig om de tekst te schrijven, want het analyseert de inhoud van een artikel. Andere tools, zoals Secockpit, helpen u om SEO-termen te genereren.

Promotie en distributie
Het is een onmogelijke opdracht om hier alle tools en technologieën te vermelden die dienstig zijn bij promotie en distributie, het zijn er gewoon te veel. Enkele van de meestbekende zijn Outbrain, Buffer, Gravity en natuurlijk ook Facebook en Twitter. Waar het vooral op aankomt, is dat uw strategie Earned, Owned en Paid Media combineert.

Meten en analyseren
Als u nalaat om KPI en ROI te meten, weet u natuurlijk niet hoe (on)succesvol uw strategie en campagne waren. Door de massa aan data op alle domeinen is het uitgesloten dat u dit manueel zou doen en dus is de rol van de technologie hier nog belangrijker. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat alle reeds vernoemde tools en technologieën – en eigenlijk ook alle andere – over goed uitgewerkte modules voor analytics, dashboards en grafieken beschikken. Selecteer in elk geval een technologie die exact aansluit bij uw behoeften en de te meten doelstellingen. Anders raakt u bedolven onder een berg irrelevante data en ziet u door de bomen het bos niet meer, een risico dat altijd om de hoek loert, ook bij Google Analytics, Kissmetrics of Hubspot.