Waarom contentmarketing ideaal is voor nieuwe bedrijven

6 June 2017
Martial

Een nieuw bedrijf opstarten vraagt veel inspanningen en investeringen en confronteert de starter met aanzienlijke uitdagingen. Hij of zij moet klanten vinden, een merk creëren, een reputatie opbouwen … Contentmarketing maakt die uitdagingen een stuk haalbaarder.

Het schrikt een beetje af, een nieuw bedrijf oprichten, want er komt zoveel bij kijken. Een van de eerste grote uitdagingen is natuurlijk klanten werven. Die vinden gemakkelijker de weg als het bedrijf al een bepaalde reputatie heeft. Jonge bedrijven zijn geneigd om eerst te investeren in “gewone” display en paid media om zichzelf te promoten en op te vallen. Toch is contentmarketing veruit een gemakkelijker en efficiënter kanaal om die doelstellingen te bereiken.

Content maakt u geloofwaardig
Waarom zou een consument u vertrouwen als hij u niet kent? Hoe overtuigt u hem van de kwaliteit van uw producten en diensten? Door content te verspreiden die laat zien over hoeveel knowhow u beschikt. Content die leadership uitstraalt. Tips en trucjes in artikels en video’s die vlot worden gedeeld en u erkenning opleveren. Maar dan moet die content zelf ook kwaliteitsvol en praktisch zijn. Alleen op die manier overtuigt u toekomstige klanten dat ze u kunnen vertrouwen.

Content zorgt voor traffic
Een jong bedrijf dat zijn sporen nog niet heeft verdiend, haalt weinig voordeel uit een gloednieuwe website die staat te blinken. Publicaties op sociale media en artikels die rechtstreeks bieden wat surfers zoeken, zullen veel sneller hun aandacht opeisen. Zo verhoogt u ook stilaan de traffic naar uw website. Bekijk contentmarketing als een deuropener, niet als een doel op zich. Via interessante content creëert u een band met uw toekomstige consumenten en leidt u ze naar uw website.

Content ontwikkelt uw database
Uw prospect heeft de weg naar uw website gevonden … en nu? Elke marketingmanager weet dat één enkel contact met een prospect onvoldoende is om er plots een klant van te maken. Maar door hem regelmatig informatieve en kwaliteitsvolle content aan te bieden, groeit er een relatie. En zoals bij elke andere campagne moet uw prospect meteen op uw website terechtkunnen voor het vervolg. Inschrijven op een newsletter, een contactformulier aanvullen, een infographic downloaden, … uw call-to-actions moeten duidelijk en uitnodigend zijn. Een prima methode om in de beginfase uw klantendatabase te ontwikkelen.

Content verduidelijkt uw positionering
Zoals bij elk nieuw bedrijf loopt u het risico dat het een tijdje duurt vóór de consumenten doorhebben wat u precies aanbiedt en waarom zij daar baat bij zouden kunnen hebben. Contentmarketing is een ideaal middel om hun behoeften te achterhalen en uw bedrijf te positioneren als een mogelijke oplossing. Vergeet even de verkooppraatjes en reclameboodschappen: met infographics, whitepapers, e-books en informatieve artikels helpt u uw prospects en klanten om een duidelijk beeld te krijgen van uw activiteiten.