Waarom contentmarketing onontkoombaar is

4 August 2017
Martial

Nog niet overtuigd van de noodzaak om in uw strategie gebruik te maken van content? De studie en statistieken van Write to Done zullen u het tegendeel bewijzen.

Contentmarketing wordt nog wel eens verkeerd begrepen of geëvalueerd. Maar toch moet content een wezenlijk aspect van uw marketingstrategie zijn. Nog niet overtuigd? U vindt het bewijs in de studie van Write to Done en de cijfers die door deze blog worden gepubliceerd.

Contentmarketing negeren in uw strategie betekent potentiële klanten links laten liggen en achterlopen op de markt. Brand- en contentmanagers weten heel goed dat content een onderdeel van hun campagne moet zijn, maar het ontbreekt nog wel eens aan voorbeelden en statistieken om dwarsliggers over de streep te trekken. De studie en de infografie van Write to Done komen aan deze vraag tegemoet.

Content is van wezenlijk belang
Maakt contentmarketing nog geen deel uit van uw strategie? Dan loopt u meteen al achter want 85% van de marketers in de wereld gebruikt content om leads en interacties met hun klanten te genereren. 13% van het budget gaat daar aan op, tegen 11% voor digitale reclame. We kunnen het niet al te vaak zeggen: maar liefst 80% van de internetgebruikers negeert betaalde advertenties en concentreert zich uitsluitend op de organische resultaten. De consumenten interageren zo met 11,4 verschillende contents alvorens een aankoop te doen. Is dat te duur? Integendeel: contentmarketing is 62% goedkoper dan outbound marketing, met drie maal meer leads!

Maar ik zie geen tekst
Content beperkt zich niet alleen tot zuivere tekst in artikelen. Internetgebruikers zijn 30 maal sterker geneigd om een infografie te lezen dan een artikel, en zo’n infografie zal drie maal meer geliket en gedeeld worden op de sociale netwerken dan iedere andere content. Zij genereren dus 45% meer onderzoeksvolume en -verkeer dan hun “concurrenten” en de productie van infografieën neemt… elke dag met 1% toe. Het heeft trouwens geen nut om het ene of de andere hulpmiddel te kiezen, een combinatie (artikelen, video’s,…) is altijd de beste oplossing. Blogs blijven natuurlijk belangrijk. 81% van alle B2B-marketers gebruikt ze in hun contentmarketingstrategie. En dat loont blijkbaar want die marketers genereren elke maand tot 67% meer leads dan marketers die ze niet gebruiken.

E-mail blijft de meest doeltreffende promotie
Denkt u bij e-mail ‘ouderwets’, ‘armzalig’, ‘te veel spam’? Dat is jammer, want e-mailen blijft de meest gebruikte en meest doeltreffende promotietechniek voor contentmarketing. En ook een van de minst kostbare. 82% van alle B2B- en B2C-bedrijven gebruikt het, en 93% van de marketers beschouwt e-mail als het belangrijkste distributiekanaal voor hun strategie. E-mail is 40 maal efficiënter om nieuwe klanten te verwerven dan sociale netwerken. En met enkele heel simpele technieken kan hun impact bovendien nog worden verbeterd. Door op een onderwerpregel de term “video” te gebruiken, verhoogt u bijvoorbeeld het percentage openingen met 19% en het percentage klikken met 65%. Tegelijkertijd laten 26% minder personen zich schrappen!

Bent u na het zien van deze harde cijfers nog altijd niet overtuigd van contentmarketing?