Blijven verrassen met audiovisuele content, hoe doet u dat?

Een diepe buiging voor online video, die ongenaakbare, snelle modelcommunicatie, meer waard dan 1000 worden! Marketingspecialisten geraken er al 20 jaar niet over uitgepraat en in 2020 lijkt de consument nog lang niet vezadigd. Hoe valt u op in die gigantische beeldenstroom? Wij vroegen het aan Cédric Renwa, Executive Manager bij Moovizz.   

Een recente studie van Google laat zien dat mensen wereldwijd video steeds vaker voor meer dan ontspanning gebruiken. Ze kunnen er soms gewoon niet meer zonder, zeggen ze zelf. Cédric Renwa leidt sinds 2016 het audiovisuele productiebedrijf Moovizz, dat hij sindsdien een nieuwe richting uitstuurt. De focus ligt er nu op het creëren van content voor sociale media en digitale platformen. “85% van onze tijd gaat naar content voor sociale media en live streaming.”

Wees direct, zonder omwegen

“Audiovisuele producties waren lang duur en dus werden video’s met de grootste zorg gemaakt om ze zo lang mogelijk te gebruiken. Maar tegenwoordig vragen consumenten heel frequente videocontacten. Ze willen zich herkennen in de boegbeelden van een merk die niet de hele tijd herhalen “wij zijn de beste”. We blijven geraffineerde, exclusieve producties maken voor de top, maar op de sociale media posten we video’s zonder veel opsmuk. Toch is het belangrijk om ook met die laatste een eigen wereld te creëren.”

Hoe blijft u uw doelgroep verrassen? Op het eerste gezicht lijkt die vraag achterhaald. Terwijl merken vroeger absoluut origineel probeerden te zijn, moeten ze nu absoluut authentiek overkomen. “Het is niet altijd eenvoudig om een adverteerder te laten inzien dat je om gehechtheid aan zijn merk te creëren, direct en zonder omwegen moet communiceren. Het is niet de bedoeling om elke week in het openbaar mea culpa’s te verkondigen, maar zelfs wanneer je liever je hoofd in het zand steekt, moet je reageren.”  

De snackvideo’s van Brut, met beelden als voorwendsel en keywords, hebben lang goed gefunctioneerd, maar “om engagement te creëren is dat niet meer genoeg, je moet met de mensen praten”, zegt Cédric. “En je moet dat frequent doen.” Daarbij is het belangrijk om “een directe, warme tone-of-voice te kiezen, die je in de hele reeks aanhoudt.” Video’s moeten ook langer zijn dan vroeger. Facebook deelt die mening in zijn checklist met best practices: mik op meer dan 3 minuten voor je videocontent.

The Talk, spelen op hoog niveau!

De voorbije vijf jaar creëert Moovizz elke week content (vooral reportages) voor eersteklasser Standard Luik. In 2020 innoveerde het productiebedrijf met The Talk: supporters krijgen de kans om online vragen te stellen aan een speler en met andere supporters meningen uit te wisselen. “Een format als The Talk bestaat niet op tv. Dat medium creëert een zekere afstand, je beleeft het passief. Die nadelen ondervinden wij niet”, zegt  Cédric. “Onze talkshow van 15 tot 40 minuten wordt gemaakt door supporters voor supporters.”

The Talk sluit helemaal aan bij de trends van nu: gepersonaliseerd, flexibel, grondig, bron van engagement. “Wij hebben ook een mooie grafische huisstijl ontwikkeld. Authentiek zijn is belangrijk, dat klopt, maar het oog wil ook wat. De concurrentie is moordend, dus moet je opvallen, professioneel overkomen, tonen dat je het onderwerp tot in de puntjes beheerst en tegelijk heel dicht bij de mensen blijven.” The Talk kan per uitzending rekenen op 500 tot 700 deelnemers, met af en toe een uitschieter naar boven, afhankelijk van de uitgenodigde spelers. In Franstalig België is dat een uitstekende score. “De verklaring voor ons succes? De supporters kunnen dit nergens anders zien.”