De kracht van TikTok voor uw bedrij

In 2020 brachten gebruikers 325% meer tijd door op TikTok dan het jaar voordien. Dat is – voor het eerst – meer dan op Facebook. Hoe kan uw bedrijf een graantje meepikken van een sociaal medium dat records verpulvert?

Volgens het nieuwste rapport van marktonderzoeksbureau App Annie is TikTok de meest gedownloade app in 2020, nog vóór Facebook. Gebruikers brengen gemiddeld meer tijd door op alle mobiele apps, maar de Chinese app spant in elk geval de kroon. Met andere woorden: TikTok wordt in 2021 een toonaangevende speler onder de sociale media.

Tegelijk houden marketeers nog een slag om de arm, want de feed van de TikTok-gebruikers bestaat slechts voor 2,4% uit advertenties. Bij Facebook is dat 21,2 %, bij Instagram 20,6%, bij LinkedIn 19,6 % en bij Twitter 14,2 %. Facebook, Instagram en LinkedIn tonen elk dus meer advertenties dan Twitter en TikTok samen. Maar … dat zou in 2021 kunnen veranderen. Het Chinese platform verleidt steeds meer adverteerders. Publicis Groupe Belgium kondigde bijvoorbeeld in februari aan dat het een team heeft opgericht dat zich alleen met TikTok zal bezighouden. Reden: het medium zou op termijn even interessant worden als YouTube, onder andere omdat de meeste advertentieformaten schermvullend worden weergegeven.

De meeste andere media doen dat niet. TikTok onderscheidt zich met deze weergave-exclusiviteit bijvoorbeeld van Facebook, waar een merk nauwelijks opvalt in de stortvloed aan advertenties van alle aard. TikTok ontwikkelt zich dus in sneltreinvaart tot een essentieel sociaal medium om een merk te laten groeien en een dialoog aan te knopen met de volgende generatie consumenten.

Waarom een TikTok-account aanmaken voor uw bedrijf?

TikTok bleek in 2020 de perfecte digitale hefboom om impact los te wrikken in de fysieke wereld. Meer nog: niemand betwist dat het medium zich uitstekend leent voor politieke communicatie en mobilisatie. De populariteit van “Point of View” (POV) bewijst hoe sterk deze trend is. Het formaat is erop gericht om alle aandacht te concentreren op een “talking head”.

Omdat de video vijftien seconden duurt, moet de gebruiker zijn gedachten helder en bondig formuleren. Het geheel heeft iets dwingends, als een soort subjectieve en trefzekere storytelling! De geavanceerde tools en formaten van TikTok stimuleren gebruikers om creatief te participeren. In dat opzicht laat het platform een flinke aardschok golven door het landschap van de sociale media. Dat niets meer zal zijn zoals het was, blijkt onder andere uit het voorbeeld van modeontwerpster Reese Cooper. Zij lanceerde RCI – DIY, een collectie waar ze meteen patronen en instructies bij levert.

Voor modebewuste jongeren is dit een ferme aansporing om hun kleren niet langer te kopen, maar zelf te maken. Of denk aan Charli XCX, die via Zoom met zijn fans samenwerkte om zijn nieuwe album te schrijven. Gebruikers zijn dus niet langer passieve marketingdoelwitten. Consumenten beginnen zich anders te gedragen. Hoe kunnen merken die creativiteit in hun voordeel ombuigen? Door ze aan te moedigen!

Hoe gebruikt u TikTok voor uw bedrijf?
  1. Community management

Gebruik commentaren als rechtstreekse inspiratie voor content.

  1. Kwissen maar

TikTok heeft onlangs de functie Quizlet toegevoegd aan de app. Dankzij artificiële intelligentie beschikken TikTok-gebruikers over honderden miljoenen studiesets op uiteenlopende domeinen zoals talen, cultuur, kunst, geschiedenis en wetenschappen. Ontwikkelaars van educatieve programma’s kunnen hun eigen studiesets samenstellen. De nieuwe functie sluit aan bij het #LearnOnTikTok-initiatief om gebruikers te ondersteunen tijdens de pandemie.

  1. Knop “koop nu”

Via “Shop now” belandt de gebruiker in een zone waar hij het voorgestelde product kan kopen. Levi’s is het eerste merk dat deze functie uittest. Hoewel de strategie nog in haar kinderschoenen staat, meldt Levi’s al een hoge betrokkenheid en meer traffic op zijn website.

  1. Creëer uitdagingen met de “Branded Hashtag Challenge”

Op TikTok leveren #challenges of uitdagingen voortdurend vernieuwde content feeds op. Ze evolueren tot makkelijk te vinden digitale ontmoetingsruimten waar gebruikers constant vindingrijke content creëren rond een bepaald thema. Het merk Asus ging bijvoorbeeld in zee met VICE Media voor zijn #CreateWithAsus campagne. Gebruikers moesten hun beste dansmoves laten zien op eigenzinnige muziekjes die met de Vivobook S14 waren aangemaakt. Dat leverde meer dan 82 000 deelnemers op en een click rate van bijna 24%.