Is een blog uw beste marketing-instrument?

Een blog blijft ongetwijfeld een van de krachtigste strategieën voor de contentmarketing van uw bedrijf. Met een blog is het immers mogelijk om het aantal prospects met wel 67% te verhogen en de kans op een positieve return-on-investment ligt 13 keer hoger.

Ons digitale gedrag is sinds 2020 radicaal veranderd. Onze digitale activiteiten waren nog nooit zo talrijk en divers. Wereldwijd steeg het internetverkeer met 30% en de tijd die we besteden met online technologieën blijft toenemen. Is er in dit groeiverhaal ook een plaats voor blogs weggelegd? Beslist wel. Zo blijkt uit de onderzoeken van de nieuwste GlobalWebIndex, waar meer dan 2 miljard online consumenten bij betrokken zijn, dat ¼ van de B2B-kopers blogs als zeer invloedrijk beschouwt bij het zoeken naar een nieuw product en dat 18% van de consumenten blogs een betrouwbare bron voor gezondheidsinformatie vindt. Bloggen is een goedkope manier om de traffic naar uw site te verhogen, dat internetverkeer in leads om te zetten, uw activiteiten en waarden onder de aandacht te brengen, uw SEO te verbeteren, u beter te positioneren als toonaangevend merk en goede relaties met uw klanten op te bouwen.

Inspirerende strategieën om te scoren met uw bedrijfsblog
  1. Hou een duidelijk doel voor ogen. Uw doelgroep moet altijd weten wat hij van u mag verwachten. Hoe gaat u het probleem van uw lezers oplossen? Dat moet blijken uit alles wat u onderneemt, schrijft of produceert.
  2. Schrijf voor uw doelgroep. Voer geen promotie voor uw bedrijf, maar wel voor alles waar uw bedrijf voor staat.
  3. Wees consistent. Artikels van meer dan 3 000 woorden genereren 3 keer meer traffic, worden 4 keer meer gedeeld en halen 3,5 keer meer backlinks dan kortere artikels. Publiceer dus diepgaande analyses, vertel verhalen met een rijke inhoud, voer kwaliteitsonderzoek uit.
  4. Wees origineel en verwoord nuttige, meteen bruikbare ideeën. Recycleer geen bestaande artikels en zorg ervoor dat wat u schrijft de lezer toegevoegde waarde biedt ten opzichte van artikels over hetzelfde onderwerp die hij op andere blogs vindt. Geeft u tips en advies? Leg dan niet gewoon “wat” en “hoe” uit, maar vooral hoe uw lezer “betere” resultaten kan halen.
  5. Betrek uw publiek bij uw content. Interactie versterkt uw boodschap. Begin uw tekst met een inleiding die de lezer redenen geeft om specifiek uw artikel te lezen en geen ander. Publiceer regelmatig. Creëer een community rond uw product.
  6. Vermeld uw bronnen. Besteeds zorg aan uw geloofwaardigheid. Citeer de originele bronnen van uw citaten, en niet een bron die de originele bron citeert.