Whitepapers: relevant en springleven

Ooit genoot het witboek (of whitepaper) faam als evident onderdeel van elke marketingstrategie. De voordelen ervan waren immers overduidelijk. Maar juist die vanzelfsprekendheid deed het stilaan in de vergeethoek belanden. Is een whitepaper anno 2021 nog interessant voor uw bedrijf? Absoluut! En wel hierom.

In 2019 behoorde de whitepaper bij 55% van de B2B-marketingspecialisten tot het vaste instrumentarium, zo leert ons het Content Marketing Institute (CMI). Ook de reden is duidelijk: dit type content is bijzonder nuttig in de middenfase van het aankooptraject.

Whitepapers zijn efficiënte leadmachines

Whitepapers zijn een van de beste tools om leads op te sporen en KPI’s te meten. Er is bovendien nauwelijks een betere strategie denkbaar om een coherente communicatie te ontwikkelen over alle beschikbare formaten en platformen heen. De informatie in zo’n whitepaper is immers uitgebreid, diepgaand en flexibel genoeg om zich vlot te lenen voor andere dragers. Dat is ook de mening van Nadège Chataigner, Senior Manager Regional Marketing bij Getty Images / iStock. In een whitepaper over contentmarketing (heel toepasselijk!) legt ze uit hoe de organisatie regelmatig haar populairste blogartikels herwerkt tot whitepapers. Een tip: hanteer een mobielvriendelijk formaat, de meeste gebruikers lezen ze op hun smartphone.

Interactieve whitepaper is beter

Een interactieve versie levert een betere leeservaring op voor de doelgroep. Uit een enquête van het Content Marketing Institute blijkt dat 87% van de specialisten ervan overtuigd is dat interactieve content de aandacht van de lezer beter vasthoudt dan een statisch document. En 77% onder hen vindt dat interactieve content de visibility van het bedrijf verhoogt, met terugkerende bezoekers die diverse dragers raadplegen.

Een whitepaper leent zich voor eerder technische, rijk gestoffeerde informatie. Dit pluspunt treedt nog sterker op de voorgrond als de gebruiker de verkregen informatie kan personaliseren. Een en ander wordt mooi geïllustreerd in het voorbeeld dat NewsMaster samen met Securex heeft ontwikkeld voor ondernemers die een eerste werknemer willen aanwerven.

Om met enige zekerheid uw doelgroep (die tegenwoordig onveranderlijk wispelturig en gefragmenteerd is) in uw netten te strikken, is het altijd een goed idee om te variëren: lange én korte documenten, beknopt, hapklaar, leerrijk, praktisch, theoretisch, … Een whitepaper biedt al die mogelijkheden en is dus nog lang niet uitgeteld.